Våran julafton och dyra julklappar

God morgon på Er!
Idag bjuder jag på lite bilder från vår julafton. I år var det inget av barnen som var rädd för tomten, William var lite fundersam över hen men han vågade gå fram själv. Junie undrade nog vad det var för typ men intressant var den.
 
Våra barn fick inte alls många klappar i år. Tycker det är sådan hets omkring detta och att det verkar bli nån slags statusgrej och tävling om vem som köper flest och dyrast julklappar till sina barn.
Från oss fick barnen för strax under 500:- var och då var det kläder medräknade i den summan och inte bara leksaker. Sen fick de lite saker från mor och far föräldrar / Fastrar/morbror  med familjer.
Barnen som hade en önskelista som varade ett varv runt jorden led inte för att det inte fick allt de hade önskat sig. Jag tror inte att de hade blivit lyckligare över att få saker för 2000:-/var, mer förvirrade snarare.
Istället får de lära sig att uppskatta sakerna de verkligen får.
 
Hur gör ni med era barn och julklappar? Överöser ni dem eller gör ni som jag? Dömer Er inte om ni inte tänker som jag såklart. Jag är bara nyfiken på att höra hur ni gör?

Kommentarer
Postat av: Sara Svensson

Här blir det inte heller några mängder med julklappar! JAg tycker det är bättre med en riktigt bra julklapp, än 10stycken som är sådär. Så vi har bara köpt ett par paket åt varje barn, och inte blir dom ledsna för det inte. Dom blir glada för det dom får :)

Svar: Det är skönt att höra att det är fler som tänker som jag :)
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 10:24:50
URL: http://mammasara.se
Postat av: Melanie

Jag tänker precis som du! Vi köpte ett par st "bara" och egentligen hade vi inte behövt köpa alls, eftersom dom får från andra. Och sen tycker jag inte att dom måste få så många, vissa får så mkt att dom knappat ser vad det är dom öppnar och bara river upp. Nej fy, mår illa av den hetsen alltså. En bekant skrev till mig att deras barn fick mellan 50-100 julklappar...helt sjukt enligt mig.

Svar: Ja det är verkligen helt sjukt! Vad ska ett litet barn med så mycket saker till? Mycket konstigt hur olika vi tänker!
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 10:50:29
Postat av: Hanna

Vi har samma tänk som er, skulle barnen bli lyckligare av att få många eller dyra paket?? Näe, till vår lille köpte vi en julklapp (sa till släktingar att inte köpa ngn julklapp, han är 1 år. Han förstår inte detta me paket ändå & varför köpa för köpandets skull?). Dottern som är tonåring fick smått & gott, hon kanske fick för 1500 kr men det är sista året som hon får såpass mkt. Nästa år tänkte vi ge henne saker som är bra inför flytt hemifrån.

Svar: Jag tror det blir lite skillnad när de blir så gamla som tonåringar, då önskar de sig ju i regel lite dyrare saker med. Jag fick med en massa saker till flytten på jul och i födelsedag när jag var tonåring. Man uppskattar det inte så jättemycket för stunden utan tycker mest att morsan är tråkig ;) Men man uppskattar det ju senare i livet :)
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 11:10:36
URL: http://lillakypedalen.blogspot.se
Postat av: Anna

Tack så mycket Sara ! Jag kände mig verkligen fin då:). Vincent fick nog för kring 600 kr från oss. Då hade vi med en pyjamas och ett barnförklade + några mindre leksaker.

Svar: Då låter det ju ungefär som här :)
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 11:53:21
URL: http://frokenstockholmare.se
Postat av: Jessica

Vi köper inte heller så mycket! Å andra sidan överöser de från min sambos sida, jag tycker att det blir för mycket men de lyssnar inte... Pust!

Svar: Haha, känner igen det där att de inte lyssnar. Men nu har jag sagt ifrån på skafpen och fick mest nyttosaker och pyssel :)
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 11:58:57
URL: http://www.lawendelgoteborg.blogg.se
Postat av: Sara Björk

Låter så vettigt! =)

Svar: :)
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 13:21:32
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Michaela- med syskon i magen ❤

jag tänker som du! av oss fick T en dammsugare, en bok, en buss och en pyjamas. alltså för en liten summa. sen fick han desto mer av mormor och morfar kan man ju säga haha..

Svar: Jag hade sagt åt släktingarna att inte köpa leksaker så se fick mest nyttosaker. Härligt det :)
glamina.blogg.se

2013-01-04 @ 14:33:41
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Fröken M

Vi är nog "tyvärr" ganska bra på att skämma bort Viggo med presenter, och han får nog egentligen bra mycket mer än vad som egentligen är nödvändigt. Dock skyller jag det på att jag shoppar julklappar redan tidigt på hösten när jag hittar något och frammåt jul har det där "berget" med paket växt sig större än det från början var tänkt...

Jag räknar mer eller mindre ner timmarna tills det blir lördag och ”ätardag” !
MEN jag måste erkänna att jag är galet stolt över mig själv – 4 dygn utan godis eller andra sötsaker är STARKT jobbat för att vara mig

Kram

2013-01-04 @ 19:58:31
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Hanna Karlsson

Barnen fick ungefär tre julklappar var av mig och Rickard. Men då fick de lite dyrare saker. Sen får de givetvis av mormor/morfar, farmor/farfar osv.

2013-01-04 @ 22:24:30
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Maria-tvåbarnsmamma

Håller med till fullo.. I år fick mina barn 3 julklappar var av oss, där va det ett paket med kläder, ett lite mindré paket och ett lite större.. De låg runt 500 kr var och nu i efterhand var nästan det för mycket.. De får ju en massa klappar från olika håll så man spyr nästan på alla leksaker de får :)
Som du säger är det bra att de lär sig uppskatta de saker de faktiskt får och även lära sig att man kan inte få ALLT!

Fina bilder på er :)
Kram

Svar: Ja, de uppskattar ju inte sakerna som sig bör när de blir överösta.Tack! Kram!
glamina.blogg.se

2013-01-05 @ 02:10:14
URL: http://mariatellebo.blogg.se
Postat av: Helena Wallin

Vi har lika här med. Agnes fick en leksak av oss, hon är ju så liten ändå. Och Ella fick "bara" playmobil med hästar och med får, Pippi pärlplattor, målarbok och en mössa. Räcker gott o väl. Sen kanske de får för mer när de blir äldre o önskar sig dyrare saker.

Svar: Ja exakt. Men då är det bättre att köpa en dyr sak ist för flera :)
glamina.blogg.se

2013-01-05 @ 15:18:07
Postat av: Rosanna

Min son är 2 år å I år fick han typ för under 600.. Han får massor av alla andra å jag tycker de är för mycket, han blir glad av några st liksom, han struntar ju i summan :) Vill lära honom att man kan inte få allt, å saker är ju inte allt i livet.

Svar: Då tänker du precis som jag :)
glamina.blogg.se

2013-01-06 @ 19:28:02
Postat av: Emma - mamma till två

Vi resonerade som er! Dom behöver inte få så himla mycket, och dom får ju av andra också. Vi köpte också för ca 500 per barn. Dom blir ju glada av själva grejen, att tomten kommer, han har med sig paket osv... Tråkigt att det ska vara så mycket hets runt jul och att det blir en tävling föräldrar emellan om hur många klappar eller för hur mycket man köper..

2013-01-11 @ 08:54:48
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se
Postat av: Rosanna

ah :) skönt de iaf att nån gör de:)

2013-01-11 @ 23:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0