Vem är vad?

Svärmmor Lena, Ts mormor Irma och Ts farmor Tyra

En sak som jag länge har funderat på är begreppet eller uttrycket "Gammelfarmor/Gammelmormor".
Alla man frågar säger olika, och har aldrig blivit riktigt klok på vem som är vem.

Senast jag funderade på detta var i går när jag träffade Tobbes mormor och farmor.
Vad är nu dessa små söta tanter till mina barn? Gammelfarmor och gammelmormor?, eller gammelfarmor och gammelfarmor?

När jag sedan idag satt och redigerade bilder från gårdagen dök denna envisa fråga upp i mitt huvud igen.
Och det var då den braiga Wikipedia fick ställa upp med svar, en gång för alla!

Detta var det jag hittade!

Gammelfarfar -
Farfars och Farmors respektive far
Gammelfarmor -

Farfars och Farmors respektive mor
Gammelmorfar -

Morfars och Mormors respektive far
Gammelmormor -

Morfars och Mormors respektive mor


Alltså, de båda damerna på bilden ovan (Tobbers Farmor Tyra och Mormor Irma), är mina barns Gammelfarmor, och Gammelfarmor.

Tack Wikipedia att jag äntligen fick reda ut detta!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0