Graviditeten - Några skillnader

På senaste tiden är det ganska många som frågat om min graviditet.
Om den skiljer sig mycket från mina andra graviditeter.

Svar Ja!
Både graviditet ett och två har varit ganska identiska. Hade en aning mer illamående första gången än andra, och lite mer foglossnig med andra än första.

Denna tredje så har jag märkt ganska många saker som varit olikt.
I början var mitt hår jättefett. Spelade inte någon roll vad jag gjorde med det så var det fett från det att jag klev ur duschen.
Illamåendet var urk även denna gången. Och jag var sjukskriven i några veckor. Dock kräktes jag inte alls lika många gånger som med de andra två.

Hade väldig avsmak för godis, kakor och andra sötsaker i princip hela första delen av graviditeten. Sura godisar hade jag sug efter, likaså citron och andra sura och syrliga saker.
De andra två gångerna har jag levt på choklad och bullar graviditeten genom.

Magen var mycket mer svullen och bylsig i början än vad den varit föregående gånger.

Jag fick ont av foglossning i ljumskarna redan i vecka 16. Nu i vecka 31 så har jag både ont i ljumskarna och en fruktansvärd smärta bak i ryggslutet. Ryggen låser sig och jag kan inte räta ut högerbenet, haltar fram som en gammal nucka.

Blodtrycket har varit 100 gånger lägre. Ligger i genomsnitt på 90/60-50. Vilket har resulterat i sjukskrivning.
Blodvärdet har varit svårt att få upp. Senaste BM kontrollen i vecka 29 visade värdet 109, och man ska ha minst 120. Äter nu 2 järntabletter dagligen, väntar att se om värdet stigit till nästa kontroll.

Jag har jättemycket sammandragningar. Graviditet nummer 1 så kände jag inte av några. Graviditet nummer 2 så hade jag en del. Men nu är det verkligen påtagligt.

Jag har jättemycket halsbränna och käkar novalucol som godis.

Har graviditetsnästäppa. Det hade jag även med William (grav. nr 2) Och det är ingenting som hjälper förutom mentolnässpray. Tro mig, jag har provat!

Svullnar om fötter/ben och händer/fingrar när det är varmt. Detta har jag inte gjort alls föregående gånger.

 

Nu vet ju inte jag om det här är bara för att det är en flicka i magen. Eller om det helt enkelt bara är att alla graviditeter är olika, som de såklart är.

Hur som helst så är graviditeten väldigt påtaglig för mig och min kropp nu. Magen är tung, halsbränna, mår småkass hela tiden. Kan inte sova på nätterna. Tryck över lungorna. Andfådd, yrsel och foglossning.
Försöker ordna så mycket som möjligt här hemma med diverse saker här hemma. Dels för att få tiden att gå, men oxå för att jag Vet att jag kanske om en vecka inte orkar längre.
Tänker Positivt! Nu är det bara ca 8 veckor kvar till vi får njuta av henne utanför magen ist.

 

 


Kommentarer
Postat av: anja vonkkanen

Hej!

Såg ditt inlägg på fl men kommer inte ihåg mitt lösen så jag skriver här istället! Grattis till bebis. Har precis som du två killar 07 och 09 och nu en tjej maj 11. Bor mitt i borås och är 37 år gammal. Har ingen blogg men finns på facebook om du vill.

anja vonkkanen.

2011-08-10 @ 13:44:11
Postat av: Katrins vardagstjat

Fin du är! Intressant att det kan vara så olika från den ena till den andra.. men så är det ju också tre olika barn du väntat :)



Skönt att du har ett fast jobb också, det är verkligen det enda jag verkligen vill ha innan nästa kommer.. så hoppas hoppas det löser sig snart!



Ha en fin dag i regnrusket

kram

2011-08-10 @ 13:58:19
URL: http://vardagenvar.se
Postat av: Erika - I Väntan på Bebis

Vad kul! Vi har varit förlovade i 6 år den 16 November. :)



Vi verkar ha en väldigt lik graviditet så som du beskrivit det. BM säger ju att nr 3 är väldigt annorlunda mot 1+2an. Och de kan jag bara instämma på.



KRAM

2011-08-10 @ 15:01:40
URL: http://erikaaaas.webblogg.se/
Postat av: Anna-mamma till Vincent

Du jag vill gärna vara med och tävla men tyvärr fungerade inte bilden för mig:( Kram!

2011-08-10 @ 17:39:59
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Melissa - Mamma till 2 prinsar

super fin bild på dej å magen =)

2011-08-10 @ 19:40:02
URL: http://OoOMelissaOoO.blogspot.com
Postat av: frida

Att varje graviditet kan vara så olika för varje gång och även från kvinna till kvinna e ganska så spännande :)



Usch ja led oxå av en sån jäkla halsbränna å trycka i mej novalucol.. sen fick ja något annat utskrivet av min bm när de va som värst, ja typ satt upp å sov på nätterna för den va så jobbig haha!



Jobbigt me den där foglossningen oxå, usch för den!! Jag hade så den satt i blygbenet, fy faro så ont, ja tycker de va värre än hela förlossningen, inte roligaset heller att de satt kvar tills Noel va runt 3 månader ! Ja sov på soffan dom två sista veckorna för de gjorde inte lika ont som i sängen.

När Noel va ute fick ja köpa ny soffa för ja legat sönder den andra haha!!!



Vilken fin bild på dej !:)



Kramar!



2011-08-11 @ 10:54:05
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: ewa

Hej kikar in!Fin bild på dig och magen..grattis till kommande nr 3:))

2011-08-11 @ 18:05:09
URL: http://ewawiklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0