Ny vecka nya tag

Ny vecka, måndag igen (som om nångon skulle ha missat det)
Här vabbas det fortfarande för fullt. Junies feber är nog snäppet lägre idag än vad den varit i helgen men hon har nog ont i munnen pga att det kommer upp en kindtand. Dessutom har hon fått massa märkliga små prickar på kroppen som jag misstänker med hjälp av några snälla människor, är ev prickar efter eventuell tredagarsfeber.
 
Vi har hur som helst haft en bra helg med massor av solsken.
Igår var vi ute på lekplatsen jag och pojkarna. Jag passade på att dra av ett träningspass men jag hade lixom inget tryck i kroppen så det blav ganska lamt - tyckte jag då. Idag är det träningsvärk som gäller så nån nytta gjorde det väll antar jag.
T och Junie gick till affären och kom sedan till lekplatsen de med.
När vi sedan kom in igen drog jag med mig hunden ut på en PW men efter 1,7 km började han halta så det var bara att gå hem igen. Så det vart en promenad på 3,5 km bara. Dock hittade jag inget fel på Aces fot eller ben och han haltar inte jättemycket, så det blir att hålla ett extra öga där.
Senare på eftermiddagen så gräddade vi våfflor och gjorde glass smet som vi idag ska köra i glassmaskinen. Och så satt vi på balkongen och solade. Nu har man lite energi för resten av veckan som visar regn.
 
Lite bilder från mobilen
 

Jag är en av dessa märkliga mammor som anser att barnet inte tar skada av att vara ute trots att hen har feber. Så länge hen inte anstränger sig utan sitter hyffsat still så tror jag inte att det är någon fara med frisk luft. Det beror ju förståss på HUR sjuk hen är. Hur gör ni med barn och feber? Tar ni er ut med dem eller sitter ni inne?
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Har som "regel" att ge febernedsättande om det närmar sig 39, för hög feber är inte bra. De vet väl ni med William. Man vet ju själv hur man blir dessutom, ingen orkar väl äta med över 39 i feber. Och hur ska man bli frisk snabbt om man inte äter och dricker. Ute är väl inga problem. Undviker dock folksamlingar och aktiviteter som är fysiskt och psykiskt påfrestande för de små bara.
Redan sjuk kan dra på sig något mer lätt då immunförsvaret redan är nedsatt samt så är det många som inte vill bli sjuka och då är det dumt ta med sig det till affären och där många vistas etc. En del ska rent utav undvika bli sjuka pga kroniska sjukdommar och då känns det elakt att medvetet va möjlig orsak till att de åker på något även en förkyldning om de handlar om att närliggande operation, inläggning av olika skäl för att de blir sjuka. Känns onödigt bara. Vet själv hur respektlöst det känns när vi inför sövningar med vår lilla sett de som tar med sina barn som hostar tills de kräks i mataffären. Sövning och förkyldningar är ju ingen hit. Men lekplatser och så är väl bara nyttigt,lättare att sjukdommen går runt i familjen annars känns det som. Men alla verkar va experter nuförtiden :P

Svar: Haha, ja alla är experter nu för tiden. Ja, jag ger alltid febernedsättande jag med. Junie var uppe i 40,6 grader och vände i helgen. Det är ju farligt! Dessutom blir de ju tungandade vid så hög feber.
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 09:34:30
Postat av: Maria T

Jag har också mina ute vid feber om de inte är allt för hängiga.. Men tar ofta ut dem på promenad i vagnen.. Luft har aldrigt skadat :-)

Svar: Håller med dig :)
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 10:09:20
URL: http://mariatellebo.blogg.se
Postat av: Fröken M

Klart man kan vara ute trots att man har feber - lite frisk luft har ingen dött av :)
Gott som tusan med våfflor - det och pannkakor är en "last" för mig !!
Kram

Svar: Haha, jag själv är inte jätteförtjust i våfflor, men det var det barnen beställde :)Pannkakor däremot, mmmmm!!! :))
Kramar
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 10:14:03
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Melanie

Man får väl se till allmäntillståndet bara. Om Leo/Moa har feber typ 38-39 så kan jag absolut gå ut med dom i vagnen och så. Så länge dom är nöjda osv.

Härliga bilder, ser ut som ni haft mycket solsken! :)

Svar: Exakt :) Och tack! Ja så härligt väder det var i helgen!
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 11:33:14
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se
Postat av: Om 4barnsli♥et

Vi går också ut. Om vi orkar:)
Hoppas ni har en fin dag trots vab!
Kram!

2013-04-22 @ 12:10:38
URL: http://www.treungar.blogspot.com
Postat av: Helena Wallin

Har de hög feber, över 39 grader så har jag dem inne o vilar. Men har de under det brukar de få vara ute o åka vagn när vi går promenader. Och ibland sova i vagnen ute. Är nog bra att få andas lite frisk luft utan sjukbaciller! :) men vi går inte till affären el något sånt.

Svar: Jag tror med att det när nyttigt med frisk luft när man är sjuk :)
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 13:41:38
Postat av: Lottiz Fotograferande fyrabarnsmamma

Trist med sjukdom. Vi var ute i helgen när vår tös hade feber av vaccinet hon fick i fredags. Hon satt i vagnen för hon orkade inte så mycket mer. Fungerade utmärkt och lite frisk luft har ingen dött av, så länge man ser till att de har det bra och kan vila ordentligt, inte utsätts för hård blåst som kan vara obehagligt och så är det snarare bra att få lite frisk luft. Hoppashon kryar på sig ordentligt nu.

Svar: Tänker nog ungefär likadant :)Ja, hoppas det, Tack!
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 16:22:51
URL: http://lottizdays.blogg.se
Postat av: Rosanna

Om min son har hög feber som 39 så ger vi febernedsättande för han kräks alltid alltid när febern stiger, men är den mindre så tar jag en promenad med honom i vagnen för jag anser att frisk luft behövs, kanske inte första dagen som sjuk, men sen. Jag lyssnar aldrig på någon annan än mig själv å min sambo då de gäller sjukdom om de inte är så att nåt känns väldigt fel.

Svar: Det är så man ska göra. Jag frågar gärna folk om råd och frågar hur de gör, men går alltid på min egna känsla och det har nog blivit rätt alla gånger tror jag :)
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 22:02:10
Postat av: Carolina - mamma till två

Så mysig helg ni verkar ha haft! :-)

Svar: Ja vi har haft det supermysigt :)
glamina.blogg.se

2013-04-22 @ 22:30:43
URL: http://carolinas.webblogg.se
Postat av: Rosanna

ja men precis, frågar om råd gör vi också,, men folk som bara säger en massa om allt och bara verkar lägga sig i lyssnar vi inte på :) har hört massor om allt som har med mitt barn att göra,. men det är deras barn det har gällt, dom är helt annorlunda och alla barn är ju olika.

2013-04-28 @ 00:48:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0