Åka bakåt/frammåt-vänt i bilen

Jag och Nettan satt och diskuterade bilbarnstolar i söndags.
Vi sa båda samma sak. Att det vi hade hört, tycktes minnas, är att barnet ska vara minst 4 år och väga minst 15 kg, innan man låter barnet åka frammåt.
För även om barnet verkar moget för att åka frammåt så är inte nacken färdigutvecklad och de har för stort huvud jämfört med kroppen innan de är 4 år.
Personligen ser jag ingen anledning att vända på barnet tidigare. Låter hällre barnet (om det är långt) sitta lite trångt med benen i en bakåtvänd stol, än att det skadas mera vid en eventuell krock om de sitter frammåt.
Nettan hade oxå hört att folk har en förmåga att vända på barnet för tidigt, och att det just i det fallet är fler dösolyckor än på barn som sitter bakåt.

Min Oscar är 3½ år och jag har inga planer på att vända på honom än.
Däremot satt jag och kollade runt lite på folks semesterbilder. Jag såg 2 familjer där barnen satt frammåt. I båda fallen vet jag att barnen är yngre än 3½ år!

Varför vänder folk på sinna barn för tidigt?? Det är väll upp till var och en, men jag skulle inte riskera mitt barns liv!

Googlade reda på detta
http://www.ntf.se/Halland/default.asp?RecID=24139





Mammas Ogge får allt åka bakåtvänt ett bra tag till ♥




Kommentarer
Postat av: vägen fram vägen till RECEPT-OCH VIKTBLOGG

Fin header! :)

2010-08-10 @ 14:02:48
URL: http://vagenfram.webblogg.se/
Postat av: kroll

Du riskerar barnens liv bara genom att sätat dom i bilen om man ska hård dra det.

Tänk all mat dom & vi äter som man kan få cancer utav och dö sen....Lite överdrivet nu!?



Nä förstår vad du menar men och tycker iaf att man ska hålla på ngn utav riktlinjerna på 4 år eller 15kg.

Sen är är det ju upp till var och en vad man gör för val här i livet.

Tror också att man känner och ser bäst själv när man kan vända sina barnen. Vi har vänt båda våra innan 4 års ålder men dom har dock vägt 15 kg precis.



kram på dig

2010-08-11 @ 08:25:58
Postat av: Anonym

TREVLIG BLOGG DU HAR!

2010-08-11 @ 08:37:45
URL: http://gnuttis.blogspot.com
Postat av: "novala"

Jättefin blogg!

Om du har bloglovin kanske vi kan följa varandra?



Kram :D

2010-08-11 @ 10:51:26
URL: http://novala.blogg.se/
Postat av: Sandra

hihi tack så mkt :) ja dom säger det :) Så de verkar som att vi fått "varsin". För edvin är otroligt lik emil, och hon är otroligt lik mig :)

2010-08-11 @ 11:41:07
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: linda

Awww va söt :=)

2010-08-12 @ 10:03:12
URL: http://lindshe.blogg.se/
Postat av: Anonym

grymt bra artikel du hittat.....där fick vi svar på allt vi fundera på:)

visade min jobbar kompis på 40 år den, hon skulle vända sin snart treåring framåt bara för det var lite trångt,,,,HERREGUD,,, men nu skulle hon ta en ordentlig funderare efter att ha läst hur mkt säkrare det är att åka bakåt så länge som möjligt.../nettan

2010-08-12 @ 19:57:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0