Barnens Tal

Vi var ju som sagt vid logopeden idag. Idag var det Williams tur, för första gången.
Det var väll ungefär som jag misstänkte. Han pratar i princip likadant som Oscar. Använder bokstäverna D och T till allt. Ex Bil blir Dil.

Det är i största grad ärftligt. Har ingen aning om var det kommer ifrån då det inte verkar finnas inom den närmsta släkten. (varför ska båda mina söta gossar drabbas =( )
Vi kom väll inte fram till så mycket egentligen, utöver det jag redan visste. Man ska ju inte öva med så små barn heller, så det är inte så mycket vi kan göra för tillfället tyvärr.
Vi ska dit på ett återbesök i augusti. Då borde det ha hänt lite med hans tal, jag antar att vi får börja lite mer regelbundet med lite övningar sen kanske.

Både jag och T är ganska, (ledsna är kanske fel ord) men det känns tråkigt att våra barn inte "kan" prata som andra barn. Man vistas så mycket i olika miljöer med andra barn och man hör fullt med 2 åringar som pratar bättre än min 5 åring.
Klart att det är tråkigt att det är såhär för båda våra killar, men det är ju jobbigt och påfrestande för oss som föräldrar med, som ofta inte förstår vad de säger. Oscar förstår vi ju det mesta av nu när han pratar. Men när William pratar får man verkligen gissa sig till vad han vill. Ledsamt eftersom den lilla rackaren bara sprutar ut meningar, och gärna vill prata med allt och alla. Jobbigt för killarna oxå när de inte gör sig förstådda, och såklart att de blir ledsna och arga när det är något jätteviktigt de vill  berätta, och vi inte förstår =(.

Missuppfatta inte detta. Vi älskar våra killar precis som de är, men det skulle vara sååå enormt kul om de pratade så man förstod dem. Det är så mycket som vill fram lixom!
Samtidigt vet jag ju att de inte kommer prata så i all evighet. Men det skulle vara så skönt om det kom igång. Känns ju inte som det är speciellt länge kvar innan Oscar helt plötsligt ska börja i förskoleklass. Jag vill verkligen för hans egna skull att talet (uttalet) kommer igång, så han inte blir efter, och att han gör sig förstådd med sina jämnåriga kamrater.

Jag hoppas för min värld, både för vår och Junies skull att inte hon med drabbas av dessa svårigheter när det är dags att börja lära sig ord.


Killarna med lilla söta Evelie (kusinen, min brorsdotter) Som snart är 2 år och pratar bättre än Wille ;)



Kommentarer
Postat av: Malin

åhh förstår verkligen er frustration för era fina killars skull!

hoppas det löser sig för Oscar tills han ska börja förskoleklass och allt!!!

det är ju 1½år kvar som tur är så han har ju tiden för sig iaf :)) jag håller tummarna för dina fina killar och för att Junie ska undkomma samma sorts "problem"..

Kraaaamar

2012-03-07 @ 19:04:26
URL: http://malin83s.blogspot.com
Postat av: Jannie

Fina fina Sara...

Så himla fint skrivet!

Håller tummar o tår för att det "ordnar till sig" med alla dessa bokstäver.Men jag förstår dem! ; )

De är för jäkla mycket bokstäver att hålla ordning på!D som T...

Söta som socker är de båda två iaf!

KRAMAR

2012-03-07 @ 19:32:21
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Postat av: Emma - Mamma till Viggo & Melker.

Sötnosarna!! :)



Jobbigt med talen :( Vet ju inte hur det känns för er, men det är väl nånting som blir bättre och bättre... Och man brukar ju märka stor skillnad efter dom gått hos pedagog några ggr...



Fina killarna <3



KRAM

2012-03-07 @ 19:35:21
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Melinda - stolt mamma till 3 killar ♥

sv, Yes jag fyller 30 den 26 april :) men vi ska ha namngivningen i slutet av maj och hoppas på att det är härligt väder ute och att det kommit upp lite blommor ute då jag ska ha blomkrans på lillen :) som jag sedan ska torka och rama in :) kommer även ha 2 faddrar :) kommer bli massa mys och ha detta ihop med min 30 års kalas! :)



Kram

2012-03-07 @ 19:37:20
URL: http://karlekmedordochfoton.blogg.se/
Postat av: frida

Aaa får hoppas ni är friska på tisdag ist !:)

okej, vi går ner ifall vädret tillåter, e ju bara å mötas upp där isf :)

Aa de hoppas jag oxå!! Var på lernia och hade interjeuv me en av cheferna som har hand om lager jobben där, e väl mest lager jag är inne på då det är de jag har mest erfarenhet av.. men just nu känns de som att vilket jobb som helst, bara de ger en inkomst !!

Han har plats from 26 mars, men vi får väl se, dom har ringt från kommunen å frågat om jag kan skjuta på de ända till efter påsk då dom ligger så långt efter me rivningen... men ja vet ju inte alls hur de ser ut me jobb, dom kan ju ringa imon å dom kan ringa om 2 månader.. så a vi får väl se..



Hoppas talet kommer igång för dina fina pojkar, förstår att de måste va jobbigt, å speciellt för dom själva.

Jag hoppas Noel ska börja använda lite mer ord snart.. han har till å med slutat använda mamma :S

Fast han e ju inte så gammal, men man läser i så många andra bloggar där dom listar upp en lång lista me ord som deras ett åringar kan.. a man ska ju inte jämföra men man gör ju de liiite ändå ;p



Kramar!!

2012-03-07 @ 20:40:47
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: Michaela



<3



kramar till er.



2012-03-07 @ 20:40:48
URL: http://minajagfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Hanna

<3 Förstår verkligen din frustration! De är klart att ni älskar dom precis som dom är men man vill alltid sitt barns bästa och att dom ska ha de bästa! Men de kommer nog falla på plats med tiden och när dom är stora så kommer hela familjen skratta gott åt alla tokiga saker ni hört. <3 Min kusin hade jätte svårt för att säga R länge så hon sa alltid jobejt, de har vi skämtat om en del nu. Kramar till er!

2012-03-07 @ 22:40:40
URL: http://hannapluttpanna.blogg.se/
Postat av: Hanna - Mode, smycken och min vardag

Jobbigt att inte förstå barnen. Hoppas att det växer bort snabbt.

2012-03-08 @ 07:15:01
URL: http://hannafialotta.blogg.se/
Postat av: Anna- Mamma och Socionom

Oj vad jobbigt! Tänker på er! Kram

2012-03-08 @ 10:54:04
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Emma

Det är såå frustrerande att inte förstå när de små vill prata med en. Både för en själv och för barnen...

Hoppas att ni får den hjälpen ni behöver så att det rättar till sig. Men det är jag övertygad om att det gör!!



Kramar

2012-03-08 @ 12:26:06
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag förstår hur du känner!

Det är bra att ni verkar ha en bra logoped, så att ni får rätt stöd och hjälp med killarna...!

Elis pratar också väldigt dåligt, jag måste gissa mej fram, och tolka åt andra.

Jättesvårt är det, vi ligger i hårdträning just nu (en timme, sammanlagt per dag)

Han börjar i förskoleklass i höst, och med talet ser det mörkt ut just nu... På två år har vi haft fem framgångar...:(

Känns lite som ett steg fram, två tillbaka.



Vi kämpar på, använder tecken som stöd, och vi kan väl stötta varandra? Tipsa och hejja!

:)

Kram!

2012-03-08 @ 15:02:16
URL: http://justanothermama.wordpress.com
Postat av: Lena

Jag hade samma "problem" med min son när han var i 3 års åldern. Efter han fått rör i öronen, så stod jag på mig att få hjälp med hans tal. I mitt fall var det ärftligt då jag pratade lika dåligt och fick gå hos talpedagog 2ggr/vecka i ca 1½ år. kan du inte få tips på hur ni kan träna hemma på ett sätt så att det blir mer som leka för dina söner? Jag fick en massa övningar om hur man skulle göra med tungan har jag för mig, sen varje vecka som han vara hos logopeden så fick vi nya saker att öva på. I mitt fall kände jag att det var tvunget att göra något för min son började bli retad samt att han skämdes enormt att folk inte förstod honom.

2012-03-08 @ 19:31:23
Postat av: Natasha

Förstår helt o hållet att det måste vara jobbigt att se frustrationen som kan bli när ni inte förstår vad de vill ha sagt. Självklart älskar ni era killar precis som de är, men man vill ju ändå inte att de ska ha några svårigheter. Hoppas det växer bort fort :) kram

2012-03-08 @ 20:10:19
URL: http://Www.fyrablirfem.se
Postat av: Maria

Hejsan! Jag sökte lite på ordet "logoped" och hittade din blogg. :)



Förstår precis vad du menar!!! Jag fick lite gåshud när jag läste detta, men det är så likt mig på ett sätt..



Själv så är jag en 14 årig som fortfarande har talproblem och jag går till logoped. Varför jag fortfarande har talproblem, är för att jag har något som kallas för "Läpp käk och gomspalt".



Vet inte om du vet vad de är för något. Men där är det vanligt att man får problem med uttalet, vilket jag också har. Fast jag vet inte hur vanligt de är att gå till logopeden regelbundet i denna ålder som jag är..



Denna kommentar kanske inte var så intressant, men jag hoppas att det går bra för era barn! :)



Ha det toppenbra!

2012-06-16 @ 11:07:46
URL: http://snyggingen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0