Junies sovvanor! (långt)

Junie är nu 4 månader och vi har fortfarande inte fått in några ordentliga sovrutiner för henne, inte på dagarna iaf.
Hon är väldigt orolig på dagarna och vill oftast bara sitta i famnen på mig. Man blir ju lite handikappad på det viset.
Hon slumrar till i 10 minuter sen är det igång igen. Oftast hinner jag lixom inte ens lägga ifrån mig henne innan hon vaknar igen.
Jag har aldrig haft det såhär med killarna. Det har lixom klarat ut sig själv, när de har somnat så har de somnat och sovit 1-2 timmar. ca 2 gånger om dagen. Jag har tänkt att det kommer falla på plats automatsikt här med. Men nu är hon redan 4 månader och det är fortfarande såhär. Rutin tack!

Igår kväll kom jag äntligen ihåg att jag skulle googla på detta och läsa lite om det. Så i en reklampaus i Biggest loser så googlade jag lite snabbt på Iphonen.
Det jag fick fram var detta. Detta var för mig riktigt bra att läsa. På kvällen så fungerar det. Hon blir trött vid 18.30-19 tiden, och då gör vi nattningsrutinen som börjar med blöjbyte och lite mys på skötbordet. Pyamas och sen ersättning. Så långt fungerar det. Men sen lägger vi henne i sängen. Hon sover i 10 minuter sen pratas det inne ifrån rummet. Hon somnar inte om där och får komma ut i vardagsrummet i sin gunga. Där somnar hon och sover sedan hela kvällen. Tar upp henne när vi lägger oss. Hon får mat och somnar sedan i sin egna säng.

Hur som så läste jag vidare, eftersom det jag främst ville veta var hur man ska göra på dagen för att få in rutinerna. Hittade då en annan länk på samma sida som handlade om middagsvila.
Detta gav mig massor. Det stod att bebisar oftast blir sovtrötta på minuten 2 timmar efter att de vaknat föregående gång. Alltså om hon vaknar kl 6 på morgonen ska hon alltså läggas igen klockan 8. Säg att hon vaknar igen klockan 9, då ska hon läggas nästa gång kl 11 osv.
En del bebisar har tydligen längre sovstunder som sträcker sig över 1 timma, ca 2 gånger på dagen. Andra bebisar kanske har ca 3 sovstunder/dag som sträcker sig omkring 45 minuter.

Men det stod oxå att de vill ha ett svalt rum med gardinerna nere och att det ska vara tyst. Kan informera om att det går INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ATT FÅ DET TYST. Inte när vi bor så pass som vi gör och killarna både leker och bråkar.

Det jag vill komma till är att vi började med detta idag.
Junie vaknade kl 6.45. Istället för att försöka få henne att somna om så jag kan slumra lite till, så gick vi upp. Gjorde morgonbestyret och gav henne frukost. Efter det fick hon vara med oss i köket medan vi åt frukost. Lagom till vi var klara med allt visade klockan 8.45 och då fick det bli läggning för lillan.
Första minuterna var hon skeptisk. Hon grymtade och tyckte inte att det var någon hit.
Hämtade då Williams speldosa och drog upp och då blev hon tyst. Sen sov hon i ca 40 minuter.

Detta var ett stort steg!
Hon satt sedan med killarna och lekte lite, gosade med mig, fick mat, lekte med killarna, gosade med mig, sen hade det plötsligt gått 2 timmar igen.
Hon somnade nästan direkt och sover fortfarande. Har nu sovit i ca 20 minuter.

Det ska bli riktigt riktigt spännande och fortsätta med detta under dagen och se hur det går. Hon kanske rent av somnar i sin egna säng ikväll?

Kommer ni ihåg hur era barn hade sovvanor som små? När började det lixom bli rutiner av det hela istället för att småsova 10 minuter åt gången hela dagen?


Junie, andra dagen hemma ♥



Uppdate: ok nu vaknade hon igen. 30 minuer varade sovandet


Kommentarer
Postat av: Malin

nej jag vet inte riktigt.. Elias vägrade sova någon annanstans än i min famn lr i vagnen o då fick vi ruska honom till sömns där.. och han sov mellan oss ja det gör han ju iof fortfarande-även om han i regel somnar i sin egna säng så kommer han efter halva natten..

Men som bebis var han hopplös! somnade han i min famn så blev jag sittandes/liggandes på plats.. för det gick INTE att lägga ner honom någonstans öht.. då vaknade han Direkt.. och vrålskrek..

Han har ALDRIG somnat i sin spjälsäng (kanske en gång då).. som bebis. Var som att han fick PANIK..



Elvin var det redan från start lätt att söva.. vi la honom i hans spjälsäng och där somnade han, av sig självt.. gärna med en snuttefilt över ansiktet under en period.. eller i babysittern..

Ett tag minns jag att man fick sitta upp med honom hängandes över armen, dvs han halvsatt och så skumpade man med benet.. ;)

Men han sov nog ungefär så som du beskriver.. När Elias började på dagis vid 16mån så var ju Elvin 4mån, och Elvin somnade alltid när jag lämnade Elias på fsk vid 9 på morgonen och sov 1h.. sen var det äta.. sen sova..lagom tills vi skulle hämta Elias så vaknade han igen ungefär..

Tror det var typ så.. han sov väldigt mycket som bebis, och han gillar fortfarande att sova (mer än vad hans storebror gör...) :D

Hoppas ni får rutin på dagssömnen nu!



Minns iaf att när Elvin var ca 8mån så sov han 3ggr per dag.. vid lämning på fsk av Elias, efter lunchen samt någon timma på eftermiddagen, för att sen somna vid 20 och sova till 7-8.. en riktig sömntuta.. :D



Elias han åt hela nätterna fram tills han var 10-11mån.. ingen rim eller fason där inte!;)

Tills vi började äta middag senare och sedan proppa i honom massa välling precis innan nattningen - voila! liksom! ;)



kraam

2012-02-17 @ 13:12:40
URL: http://malin83s.blogspot.com
Postat av: Hanna

Texas har sällan haft problem med att sova på natten men därimot har dagarna vart precis som era! Herregud jag trodde jag skulle slita av mej håret då hon bara sov 10 min hit, en kvart dit. De va mycket därför vi bestämde oss för att köra sova hela natten. När vi hade gjort de sov hon som en klocka på dagen. Hon va ca 6 mån då. Sen har de gått lite i vågor på dagen, ibland vill hon sova mindre o ibland mer men de är inte alls som de va innan. Nu sover hon minst 40 min på förmiddagen, ca 2 Tim mitt på dagen och sen minst 40 min till på eftermiddagen sen somnar 20.00 och vaknar runt 7.30-8.

Men jag förstår verkligen din frustration!

Texas är inte alls lika lättväckt längre som hon va innan, förut vakna hon av minsta lilla.

Ni har inte möjlighet att bädda ner henne i vagnen så att hon kam sova ute da? De är som att försöka väcka en Björn när Texas sover utomhus. :)

Kram på dej!

2012-02-17 @ 14:25:43
URL: http://hannapluttpanna.blogg.se/
Postat av: Fröken M

Vi har peppar peppar haft det ganska enkelt redan från start... V har oftast sovit mellan 19 och 06. I början med korta avbrott för mat, men det är sällan nu för tiden !

Ha en riktigt mysig helg !! kram

2012-02-17 @ 16:21:08
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Marie

Min minsta orkar Max 2 timmar vaken. På morgonen vill han sova igen efter ca 45-60 min. Han sover mellan 30 min till 3 timmar så där är ingen logik. Men som du skrev max 2 vaket, missar vi det är det svårare att få honom att somna.

Hoppas ni får rutin på sovandet snart!

2012-02-17 @ 18:15:53
URL: http://artans.blogg.se/
Postat av: emelie

tack för den fina mössan. vart ska jag skicka tygerna om jag vill ha lapptäcket. var det 190 kr? vilket mått är det på täcket?

2012-02-18 @ 07:54:45
URL: http://empapempan.blogspot.com
Postat av: Emma

Ska bli spännande att höra din utvärdering om hur det funkar :)

Viktor hade tydliga rutiner redan från början och dom fixade han själv. Men det är helt annat med lillebror... Där pendlar det jättemycket och det är jättesvårt att planera...

2012-02-18 @ 09:27:26
URL: http://emmsaklemmsa.blogg.se/
Postat av: Anna- Mamma och Socionom

Det var när Vincent var några månader som det blev lite mer rutiner kring det. Däremot har han aldrig haft helt fasta rutiner kring att sova på dagen. Men han sov kanske 1-2 tim då.

2012-02-18 @ 19:00:16
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Carro - tvåbarnsmamma

Min son är nu hela 7månader, idag faktiskt! :)

Och han har väl haft rutiner från ca 3-4mån.

Då sov han väl kanske 4ggr om dagen och la sig för kvällen vid 19-20. Han brukar oftast sova heela nätterna. Och jag har varit väääldigt noga med att han ska somna själva, i vagnen eller i sängen. Utan nå buffande och vyssande. För vi har haft problem med lilltösen, som fortfarande inte somna själv och är snart 2år..



Men nu när han är 7mån sover han ibland 2 och ibland 3 ggr under dan. Somnar fortf vid 19-20 och oftast hela natten om de inte är problem med tänder eller magen. :)



Ebba däremot blev jag ju tokig på, hon var precis som din tös. Hon sov max 10min, sen vaknade hon, självklart övertrött, för i vanliga fall sov hon 2-3 timmar. Men tror att dom är i en utvecklingsperiod och att de är därför.

De rättar nog till sig snart! :)

2012-02-19 @ 07:55:55
URL: http://norbergcaroline.blogg.se/
Postat av: frida

Hoppas din metod du testar nu funkar för henne:) Både skönt för dej å henne ifall hon kan få in lite rutiner ju=)

Själv kommer ja inte riktigt ihåg hur Noel va vid 4 månader.. jisses va man glömmer fort då hehe.

Men vet när han va spädis att han typ sammanlagt va vaken typ 3 timmar på ett dygn hehe, så han har alltid vart en tröttis :P

Men har för mej att han sov iaf 3-4 gånger när han va i Junies ålder..

Kramar!!

2012-02-20 @ 00:22:52
URL: http://fritte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0