1 månad, Grattis Sötnos!

Tänkte ta mig tid att skriva lite om Junie.
Har länge tänkt på det men har inte fått ihop något. Men nu fyller hon faktiskt 1 månad!

Ja hon fyller ju somsagt 1 månad just precis denna minut För 4 veckor sedan kl 7.26 kom hon ut. Det är helt sjukt vad fort tiden har gått fram till nu. Känns i princip som det var förra helgen vi fick henne.


Junie blir ofta kallad för Jullsan

Hon ammas på heltid. Och det går så bra. Vi hade det väldigt kämpigt ett tag. Under perioden då mina bröst var som mest förstörda började vi med amningsnapp. Och det funkade bra. Men det kändes inte som brösten ville läka ordentligt ändå eftersom de aldrig fick vila, så jag beslutade att ge henne urpumpad bröstmjölk på flaska. Har en superbra elektrisk pump från medela. Bröstmjölk har jag haft överflöd av, trots det var hon ändå inte riktigt nöjd så vi fick ge henne lite ersättning med. Och det kändes bra för min del.
När mina bröst började läka varvade vi flaska, amningsnapp och vanlig amning. Vi har övergått mer och mer till att amma utan hjälpmedel och nu har vi ammat vanligt på heltid 9 dagar, och det fungerar toppenbra!
Jag tror att det gått såhär bra eftersom jag inte känt så stor press på mig. Visst ville jag verkligen amma, men har ändå känt att går det så går det, går det inte så är väll inte det hela värden, bara vi mår bra.

Hon har vaknat 2 gånger/natt för mat, fram till natten till onsdagen. Då bestämde hon sig plötsligt för att det räcker att vakna 1 gång. Vid 3-4 tiden brukar den amningen ske. Sen somnar hon om i sin lilla korg nedanför min säng för att sedan vakna efter ett par 3 timmar och vill komma upp till mig. Ibland vill hon äta och ibland somnar hon bara om av min närhet.

Hon har sin sovperiod på förmiddagarna (oftast). Och ibland sover hon sig igenom hela dagarna. En sådan dag var det igår.

Hon har väldigt ont i magen emellanåt. Det är himla jobbigt och jag blir helt matt. Försöker klura ut om det är något som jag ätit eller om det är för hon har svalt för mycket luft. Försöker ge minifomdroppar, men det är inte alltid så lätt att komma ihåg. En dag då hon hade det som jobbigast vet jag att det var för att jag druckit jordgubbs smoothie. Så den är numera dumpad.
Kan hon få ont i magen av ägg? Bara en fundering eftersom jag åt det igår och hon hade jobbigt med magen frammåt kvällningen. För det var det enda jag åt som jag inte brukar äta varje dag.


Vi kallar henne även för knorran, eftersom hon knorrar så när hon sover ♥

Hon växer så det knakar! Det är nästan så man kan höra det.
Som nyfödding stannade vågen på 3490g och mätstickan nådde inte mer än 48 cm.
I tisdags när vi var på BVC besök (alltså när hon var 3 veckor och 3 dagar) visade vågen hela 4140g och hon är 53 cm lång.

Hon använder strl 56 i kläder och storlek 62 på några få få plagg, ex bodys.

Nu i onsdags den 9/11 runt kl 11.45 fick jag uppleva hennes allra första medvetna leende. Jag vart så glad och upprymd över detta så jag började gråta. Det är verkligen något speciellt.
Även igår bjöd hon på ett underbart stort leende när vi "pratade" lite med varandra. Hon i princip skrattade, fast utan ljud.


Lilla underbara flickebarn! Vår lilla Junie Irma Anna Lovisa. Du får inte växa upp för snabbt. Vi hinner inte med. Vill ha vår lilla bebis kvar länge länge ♥

Kommentarer
Postat av: Emma Viklund

Så fina bilder på er lilla sötnos, vad fort det går, redan 1 månad!! :)

2011-11-12 @ 08:59:26
URL: http://emmashjartan.se
Postat av: Linda

ägg är ju väldigt gasbildande vet aldrig om de överförs så pass att hon skulle känna av det men det finns ju en anledning att vissa kallar det "äggfisar"

2011-11-12 @ 09:22:32
URL: http://mammagoose.blogg.se/
Postat av: Fröken M

OJ ! Har det redan gått en månad !?

Stort grattis til finaste lilla tjejen :)

Det var så lite så - registrera dig och testa, det kostar ju inget !! kramar

2011-11-12 @ 10:16:53
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Malin

tänkte ang magknipet - även om hon kanske inte är allergisk mot ägg så innehåller ju ägg svavel och jag som har känslig mag får väldigt mycket gaser av just ägg... så det är nog absolut möjligt att hon får extra gasbildning av det.. jordgubbar sägs ju också vara gasbildande? (tror jag? eller jag kanske minns fel)



det måste dock vara den enda nackdelen med att amma - att inte kunna äta precis allt? :)



men om vi får en 3a så ska jag nog försöka mig på att amma :))) alla säger ju att det är sååå mysigt osv (när det väl fungerar..) :D



ha en jätteskön lördag!:)

kraam

2011-11-12 @ 10:18:15
URL: http://malin83s.blogspot.com
Postat av: Josefine - Mamma till Alva

åh så go hon är :) älskar hennes namn, dom passar så fint ihop med varandra ! kram och ha en fin lördag :)

2011-11-12 @ 10:39:53
URL: http://emmajosefine.com
Postat av: Melanie

Åh sötnosen! va fint att få läsa om henne. Som hon växer. ja gud, dom växer så fort verkligen. hur är det ens möjligt?! Kram!

2011-11-12 @ 17:21:38
URL: http://enlitendelavmig.blogg.se/
Postat av: i min lilla lilla värld

Du kan ju alltid testa semper magdroppar också. Vi tar både och. Jag hoppar numera mjölk under dagtid. Endast kesella som kvällsmål och då blir Dixies mage genast bättre.



Jag trodde också att hon reagerade på ägg, men idag har jag ätit 5 stycke och inte ett pip på hela dagen så nej..

2011-11-12 @ 21:28:39
URL: http://saratilling.se
Postat av: frida

Men va e hon redan en månad?? haha.. jisses ja tyckte hon kom precis ju :P De måste ju betyda att även Noel har blivit en månad äldre ;) hehe



Va hon skjuter iväg på längden då :P Noel kommer nog alltid va en kortis..han kunde använda st 50 på kläder tills han va över en månad ändå vägde han bara 10 g mer än Junie å va 49 när han kom hihi :)



Hon e ju så söt!!! Vi hoppas ju självklart på att få se henne irl nästa vecka! ;)



Kramar!!!

2011-11-13 @ 02:53:30
URL: http://fritte.blogg.se/
Postat av: Anna-mamma till Vincent

Ja det går verkligen undan i början med växten:) Härligt och fylla en månad!:) kram

2011-11-13 @ 19:21:28
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: stina

åhh så söt hon är,, å så härligt å få läsa om hur allt går, man blir ju liksom nästan bebissugen igen haha!

åhh första leendet är ju så underbart!



har ni provat semperdropparna, dom funkade super när ja ammade elvin (inte för milton då gick det bättre med minifom), vi körde med dom läänge :)

2011-11-13 @ 21:58:19
URL: http://mammastinsen.blogg.se/
Postat av: Sofie

Grattis lilla söta Junie en dag i efterskott på 1 månaders dagen!När jag var liten så tålde jag i princip ingenting så man kan säkert vara allergisk mot ägg med, men jag vet inte om det visar sig i magont eller om man ser det på annat sätt.

2011-11-13 @ 22:01:52
URL: http://blomstertappan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0