Min Barnvagnsresa - del 1

Jag vet att jag är långt ifrån värst, men jag vet oxå att de finns dem som använder samma från start till mål.
Jag ligger väll någonstans mittemellan. Om pengar och utrymme fanns skulle jag nog äga ett par till.
Sambon tycker jag är galen och undrar vad jag håller på med. Svårt att hitta argument. Brukar säga att vi har olika intressen. Han har bilarna och jag har detta.

Jag pratar om barnvagnar. Så tänkte ägna att inlägg om barnvagnarna som varit i mina ägor.
Vissa saknar jag! Vissa skulle jag kunnat slänga på tippen.

Vi börjar från början!


Våran första vagn. Helt oerfarna på marknaden. Hittade denna vagnen ny till ett kononpris, och tror vi köpte den redan när jag var i vecka 12-14. Märke? Trille? Kommer inte alls ihåg vad den hette.
När Oscar kom i Februari 2007 var det snö och slask om vartannat.
Vagnen var stor och klumpig, och TUNG! En dag när  jag hade vart på BVC med honom och skulle lassa in den i bilen gick det helt enkelt inte. Den var för tung. Jag orkade inte lyfta in den.
Jag försökte gång på gång och när jag väl lyckades var jag så arg så jag kokade!
Åkte raka vägen till Babyproffsen, stövlade in och bad om den lättaste vagnen de hade!
Då var kanske Oscar 2-3 veckor gammal.

Vagnen som personalen på Babyproffsen visade mig var en Emmaljunga City Cross -07
Denna vagnen hade allt som jag behövde. Och den var lätt. Jag orkade lyfta och bära den. Den var lätt att köra och den var kanon som både ligg- och sittvagn. Älskade färgen på den, den passade verkligen vår lilla pojke.
Denna vagnen stannade i vår ägo ca 1 år.

Sommaren 2007 ville vi ha en smidigare vagn att komplettera med Emmaljungan.
Vi köpte då denna lilla Carena Easy -07
Trodde att den skulle vara smidig om man bara skulle ner på stan och in i affärer. Men kom aldrig riktigt överens med denna, och den såldes när sommaren var slut.

Cirka ett år efter att Emmaljungan köptes så fick jag ett ryck att spana runt på blocket.
Fastnade speciellt för en vagn. En Teutonia Spirit -07
Det svängbara framhjulet lockade, och gillade färgen på den jag hittade, långt uppe i norrland.
Efter att ha pratat med säljaren bestämdes det att vagnen skulle skickas ner till oss.
Emmaljunga City Crossen såldes nu och lämnade plats för denna.
Oscar satt som en kung i den, och vilken dröm det var med svängbart framhjul! Vagnen var stabil och ingen vältrisk (som många annars tror).

Vi fick sedan reda på att vi hade en liten till i magen som skulle komma ut i november. Jag var helt på det fasta med att vagnen skulle behållas till nästa barn.
Men ju mer tiden gick så insåg både T och jag att det skulle bli svårt. Vagnen tog jätte mycket plats i bilen, och att vi då skulle få plats med en sulky till Oscar + packning var omöjligt, eftersom vi ändå reser ganska mycket pga långa avstånd till våra föräldrar.

Vi var runt i barnvagnsaffärerna och kollade. Gång på gång, och bestämde oss för att sälja Teutonian och köpa en Emmaljunga Scooter till Oscar så länge.

Vi hittade denna Scooter -08 på en barnvagnsbutik i Växjö. Kanpanjpris då -09orna skulle in i lager.

Denna vagnen hade då Oscar. Vi var runt i barnvagnsbutiker, surfade runt och sökte fakta på nätet, och ställde frågor på familjeliv.se
Skulle vi verkligen behöva en syskonvagn när lillebror kom?
Oscar skulle vara 1år och 8 månader, skulle han klara sig med enbart ståbräda?



Eftersom det här blev ganska mycket så delar jag upp inlägget om mina barnvagnar.
Del två kommer under dagen/kvällen







Kommentarer
Postat av: Fröken M

Barnvagnar är verkligen en DJUNGEL !!

Här kikar solen faktiskt fram idag så vi ska ta en tur till lekparken ( tack och lov - för nu orkar jag inte sitta inne mer !? )

Ha en härlig dag !

2011-07-19 @ 11:54:44
URL: http://frokenmela.se
Postat av: Emma Viklund

Vad många vagnar du haft alltså :D Det är så roligt att höra avd du tycker om dom :D Som tex. Carena Easy sulkyn, en sån har vi svart fast en -09a eller om det är en -10a, den är vi väldigt nöjd med eller alltså den funkar, gillar den stora shoppingbagen, mugghållaren och att det är bra liggläge... Jag har alltid velat ha en semmaljunga cooter, men ändå har vi aldrig köpt någon... Dom är så snygga och jag har nog aldrig hört nåt negativt om den vagnen :)

2011-07-20 @ 14:44:57
URL: http://emmashjartan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0