Ett malande ämne...

...Amning!

Jag läser på och läser på om detta ämnet. Och jag har det mesta klart för mig. Det hade jag med mina två andra barn med. Trots det har jag inte ammat dem.

Oscar Ammades i 3 veckor innan jag gav upp helt och hållet. Efter det pumpade jag ett tag, men det var inte det roligaste och allt slutade med ersättning.

William ammades ännu kortare tid innan jag gav upp. Pumpade även där, men blev tillslut ersättning för honom med.

Nu är det såklart inget fel på ersättning, och mina barn har absolut inte tagit någon skada av det.
Men när man verkligen vill amma känns det som en sten i hjärtat.
Jag vet att jag ger upp för tidigt, och att man inte kan förvänta sig att det bara ska fungera från början. Men när hormonerna svämmar över, bröstvårtorna blöder, och det gör så ont så man skriker, och fasar för nästa gång bebisen ska äta, hur lätt är det då inte att ge upp?

Oscar hade problem med att ta rätt tag. Kämpade som bara den, med inte ens barnmorskorna och bvc sköterskan kunde få honom att ta rätt. Jag tror helt ärligt att han hade för liten mun.
William tog rätt tag, trots det fick jag blödande sår.

Nu är lilla Junie vårt sista barn. Drömmen om att kunna amma henne är enormt stor, och jag har lovat mig själv att jag ska verkligen hålla ut och kämpa för att jag ska få det att fungera. Det är lätt att säga nu! Men när man sitter där med smärta och en skrikande hungrig bebis är det lätt att ge upp.

Ska verkligen vara förberedd denna gången. Mer förberedd än vad jag varit med de andra.
Amningsnappar ska inhandlas, likaså salva till bröstvårtorna. Det sägs att bröstmjölk är det bästa för såriga bröstvårtor, men det tycks inte ha fungerat tidigare på mig. Så lite salva kan ju inte skada att testa.

Tänkt inhandla detta idag när vi var både på babyproffsen och barnvagnscentralen, men ingen av dem hade just de amningsnapparna jag vill ha. Leta vidare!





















Kommentarer
Postat av: Sofia

Medelas amninsnappar är bäst, känns som bomull på tutten ;-) eight hour cream är också bra att smörja med för det läker sår snabbt, när man inte ska amma på en stund..

2011-07-19 @ 20:07:17
Postat av: Helena

Jag använde amningsnapp till Ella. De som säljs på babyproffsen och är väldigt mjuka och finns i olika storlekar är de bästa. Nu minns jag inte vad de heter... De som är hårdare har de jättesvårt att suga med o de som säljs på apoteket finns bara i en storlek. Vilket är helt sjukt eftersom att bröstvårtan ska fylla upp nappen. Men lycka till nu o hoppas att du kan amma den här gången eftersom att du så gärna vill det. De första veckorna gör jätteont o man blöder, men det går över efter ett tag o då är det supermysigt! :)

2011-07-19 @ 20:07:33
Postat av: Malin

va lustigt, amningen funkade inte heller för mig med 1a barnet - av många olika anledningnar, men den främsta var att han absolut inte överhuvudtaget fick något tag om bröstet! det bara gick inte!

till slut var han så fruktansvärt hungrig och blodsockret så lågt att de kom springandes med ersättning som vi fick koppa i honom... :/ (jag förlorade 2l blod också så mjölken kom aldrig igång som den skulle.. pumpade i 3v men fick som mest ut 1dl ur BÅDA brösten ... sen gav jag upp pumpandet..

Med 2an ville jag redan innan inte ens försöka- velade lääänge.. och när han var 5v ångrade jag mig något så fruktansvärt! :( (mår inte så bra efter mina förlossningar med alla hormoner osv.. 3dagarsgråten blir veckolånga gråten... lr ja månaders långa gråten..hehe).. så jag försökte 1 gg o självklart fick han 1 bra tag! MEN jag tog ju medicin 12h efter förlossningen så jag hade inget nämnvärt att ge honom... usch det var inte kul..

Så jag kommer nog att försöka jag med, om vi får en 3a någon vacker dag.. ;))

Tycker du gör helt rätt i som iaf ska Försöka!:)



(vill tillägga att jag har pyttesmå vårtor... har sett min kompis som ammat sin son o hon får ju rena spenarna när bebisen sugit klart.... så får INTE jag... de är nog för korta o jag tror mitt 1a barn hade för kort tungsträng, därav som det inte ville sig)..



bla bla bla ;)

Hoppas ni får en härlig kväll iaf! :D

hittat nån P&T ännu?;)hehe

/malin

2011-07-19 @ 20:27:44
URL: http://malin83s.blogspot.com
Postat av: Madeleine - Mamma till Lova - Oslo

Eller hur! Det blir liksom mer bebis att älska (hur nu det är möjligt) :D

2011-07-19 @ 22:38:30
URL: http://madeleines.se
Postat av: Malin

ahh gud så skönt!!! Elvin(vår 2a) var superlätt att natta innan han fyllde 1 lr om det var någon månad innan 1årsdagen som han började krångla..... :/

Han började ställa sig upp mot saker i samma veva - så han kom väl på att "oj shit nu kan jag kämpa emot mera?";) hehe.. Vore skönt att kunna natta dem så som du beskriver! pust



Elias krävde att få sova PÅ oss från start... det har aldrig gått att natta honom genom att bara lägga ner honom.. (han är som en virvelvind om dagarna med så jag tippar på att han har svårt att varva ner, det krävs otroligt mycket för att han ska somna ens i soffan liksom..)

På lunchvilan får jag dra honom i vagnen.. MEN på dagis somnar han självmant ihop med de 2a barnen..



Så nåt fel gör jag säkerligen :(

Vet inte riktigt hur jag ska få bukt med det hela heller, nu är han inte van att somna i sin säng heller, o lägger vi dit honom vaknar han ändå senare o vill in till oss......

(Ja medans lillebror vägrar sova med oss! Han har sovit i egen säng från start, han protesterade aldrig så vi la honom där från att vi kom hem från bb liksom.... o kommer göra likadant - tror jag- om vi får fler nån gång) :D



bla bla bla ;) jag tendererar att skriva sååå mkt jämt hehehe ;)



när vi köpte våran dash vilket var ganska nyligen så kände jag på viben också, men den kändes så ranglig men de kan inte ha skruvat åt den ordentligt på affären! för så stabil som våran dash är så kan inte P&T ha gjort en ranglig Dash... =)



Hoppas du mår bra idag!:) vill oxå va preggofant! men får nog vänta nåt år till iaf... buhu.. ;)

krams!

/malin

2011-07-20 @ 08:03:29
URL: http://malin83s.blogspot.com
Postat av: Sandra

Jadu, det är inte alls lätt de första veckorna, första månaderna ibland. För att det gör så ont och de ömmar innan man blir van.



Med edvin höll jag ut tills han var två månader, sen delammade jag till han var 3. Sen gick det inte längre. Hade sådana hemska sår som inte ville läka.



Med vilma var jag bättre förberedd. Det gjorde visst ont och tårarna rann, men det blev bättre mycket fortare.



För mig hjälpt det med rätt bröstinlägg- medelas helt fantastisk.

Rätt salva- återigen medelas purelan. den hjälpte verkligen.

Samt bröstmjölk och att lufta ibland.

Har alltid måste använt amningsnapp, har inte fungerat annars.



Hoppas det går bättre denna gången. Förstår verkligen att man ger upp när det gör så ont, men om du orkar hålla ut så kanske det vänder denna gången? om du har rätt medel till hjälp.



Kram

2011-07-20 @ 08:43:36
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja de är ju det, så underbart att slå sig ner i soffan en kväll och känna att det doftar gott och allt är rent och fint. Tända lite ljus och bara mysa. Ahh! Det är mysfaktor det. :)



Tack så mycket. Ja, hon är så väldigt lik mig och Edvin är så lik Emil. Hihi tack så mycket. :)



Kram

2011-07-20 @ 09:05:28
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: michaela med bebis

ja fy sjutton vad ont det gjorde i början! jag fick sår på ena bröstet och när man visste att det var dags att amma från det så smög sig ångesten på. nu hade jag tur och det gav sig efter ett tag och amningen har efter det fungerat super. hoppas för er skull att det går vägen denna gången. jag säger absolut inget om att ge sina små skatter ersättning men det är som du säger, vill man gärna amma så känns det förstås inte så kul när man tvingas ta till flaskan istället.

2011-07-20 @ 09:18:15
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Västgötskan

Jag har ammat alla mina tre så jag kan inte riktigt jämföra med något. Men däremot har jag haft såriga bröstvårtor ALLA gångerna och ja, det gör jävligt ont i en eller ett par veckor.



Man ska ju göra det som känns rätt just då. Vill man "härda ut" ska man göra det. Vill man inte, behöver man inte göra det. Inget alternativt är sämre än en ledsen förälder.



Jag hoppas det går vägen för dig denna gången, när det är det du tycks vilja själv! :-)

2011-07-20 @ 09:26:45
URL: http://vastragotaland.blogspot.com
Postat av: Sandra

Ja det är tur att det oftast löser sig ändå, men man känner sig som sagt dum. Bah, vilket minne alltså. Men skönt att man inte är ensam ;)



Så lite så, ja håll ut lite till för det kommer göra ont eftersom man är ovan, men om man har rätt hjälpmedel så ska det vända. :) Hoppas de kommer fungera bra denna gången. Ja jag har då använt napp, med edvin var jag tvungen för han fick inte tag annars. Med vilma använde jag efter några dagar eftersom jag började få sår. och då blev det lite bättre.



Kramar

2011-07-20 @ 11:23:51
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack så mycket förresten :D Å vad härligt, inte så dumt med semester. Men får hoppas man får fortsatt jobb och kanske kan ta semester nästa år. :)

Hur länge har du semester nu?

2011-07-20 @ 11:24:49
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Anna- mamma till Vincent

Jag önskar dig lycka till! Kram

2011-07-20 @ 11:45:11
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.xo
Postat av: Anna- mamma till Vincent

Jag önskar dig lycka till! Kram

2011-07-20 @ 11:45:53
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Jenny

Jag hoppades också att amningen skulle funka denna gång eftersom Alva förmodligen är sista. Men det sket sig med en bredsladd så fort hon kom ut. Hon var ju så stor att jag var tvungen att börja med ersättning direkt på BB, annars hade hon gått ner för mycket i vikt.



I början delammade jag, men nu när hon är tre veckor så har jag lagt ner det helt. Hon vill bara ha flaskan eftersom det kommer ut mat lättare där.

Men, jag verkade ha mycket mer mjölk denna gång så hade jag pumpat så hade det kanske gått.



Håller tummarna att det funkar för dig i alla fall.

2011-07-20 @ 16:33:36
URL: http://livikaos.wordpress.com
Postat av: Anki Holmkvist

Jag använde amningsnapp första 2 veckorna kanske och smörjde flitigt med bepanthen, gick super för mig och läkte fort :) sen kunde jag äntligen sluta med amningsnappen. Lycka till!

2011-07-21 @ 00:27:15
URL: http://missholmkvist.blogspot.com
Postat av: Emma Viklund

Jag vet exakt hur det känns :/ När jag var gravid första gången, så hade inte jag någon aning om hur svår amningen kunde vara, visst hade jag hört lite och så där, men man tror ju bara att det är att lägga barnet intill bröstet och thats it liksom :) Men Viggo hade svårt att förstå sig på det där med amningen, han "stångade" mot bröstet för han var så ivrig och hungrig att han inte hade tid att äta typ, ibland funkade det ju, men det var kämpigt och jag ammade inte mer än 3-4veckor... Och på de veckorna gick han bara upp 400g, helt galet, så ersättningen var guldvärd sen kan jag lova, både för en nöjd son och en ostressad mamma :) Nästa gång lovade jag att det bara skulle gå, helst 4mån, men gärna 6mån hade jag bestämt... I början gick allt hur bra som helst, jag var så glad över att det funkade så bra, jag var inte stressad och Melker sög så bra osv... Sen började han äta precis hela nätterna, och inte bara från ena bröstet, utan jag fick byta i stort sett hela tiden, kräsen liten kille var det... Jag kämpade på ändå, även om jag var trött och lättirriterad varje gång min sambo låg bredvid och snarkade och SOV och jag fick vara vaken hela nätterna :/ Sen när det väl började kännas bättre, så fick jag mjölkstockning en gång och det var hemskt, hade så ont och febrig var jag, ändå försökte jag vekrligen amma, efter det var brösten ömma länge och sen fick jag sår och ÖPPNA SÅR t.o.m som blödde och smärtade nå enormt då han skulle äta och jag kunde inte pumpa ur för det gjorde så fruktansvärt ont då med :( Plus att jag tror jag fick torsk/svamp på ena bröstet eftersom melker hade det... Amningsnappen gillade han bara ibland :/ Till slut gav jag upp, helammade i 2 månader och delammade kanske i 2 veckor till, sen blev han mer och mer ointresserad av bröstet.



OJ, kanske blev långt, är iaf glad över att jag kunde helamma i 2mån, eftersom det var längre än första gången.. Men det är verkligen kämpigt, är så avis på dom som kan amma hur länge som helst och är en riktig gräddmaskin ;p



Hoppas det ska gå bra för dig den här gången <3

Kram

2011-07-21 @ 19:02:35
URL: http://emmashjartan.wordpress.com
Postat av: Thereses Liv och Vardag

Det här med amning är verkligen inte helt lätt, för mig krånglade det jättemycket i början och jag höll på att bryta ihop både en och två gånger. Jag använde amningsnapp i en månad och sedan började jag vänja av min dotter vid den, först genom att börja med nappen och sedan ta bort den efter en stund. När jag precis var på väg att ge upp amningen så vände det faktiskt och sedan har jag ammat fram till ett par veckor sedan. Nu är min dotter 8 månader. Lycka till och hoppas att det kommer att fungera bättre den här gången! Men gör det inte det så finns alltid ersättning och precis som du skriver så har dina barn inte tagit någon skada utav det.

Vad fint ditt lapptäcke var förresten!

Kram!

2011-07-21 @ 20:32:11
URL: http://thereseslivochvardag.blogg.se/
Postat av: britta bloggar

Jag hade också amningsnapp, det var toppen!

2011-07-21 @ 21:38:17
URL: http://brittabloggar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0