Läslus

Nu ska jag slänga mig på soffan med min bok.
Just nu håller jag på att läsa Magdalena Graaf - Det ska bli ett sant nöje att döda dig!.
Den är så gripande att man inte kan slita sig från den. Den kommer bli utläst ikväll.

Den handlar om hennes liv, om hur hon blev grymt misshandlad av sin make, och hur hon kämpade flera år, med hemlig indentitet, och under mordhot, med sin lilla son Isak.
Den är hemsk, man förstår verkligen inte att detta hänt på riktigt. Och att detta sker ständigt i svenska hem.
Ryser bara jag tänker på det.
Om ni inte läst denna boken rekomenderar jag den varmt!





För drygt en vecka sedan när jag började med denna läste jag ut Mia Skäringer - Dyngkåt och hur herlig som helst.
Denna var ok. Jag fick mig verkligen några goda skratt i denna, och det verkar verkligen som hon skrivit med hjärtat. Även denna boken handlar om henne själv. Måste bara citera ett utdrag ur boken som fick mig att skratta gott. . . .


"Så jag bestämmde mig för att sluta amma. För att ta tillbaka mig själv igen. Alfred var ju ett år och hade sugit i 365 dagar fördelat på två små bröst. Mest på det ena. Favvotutten. Vi förberädde oss. Stålsatte oss. Och drog ur kontakten. I tre nätter skrek han ut sin sorg, sin förtvivlan. Och vi tröstade, viftade med vällningflaskan, tröstade, vaggade, sjöng, dansade, badade, ja, vi badade mitt i natten. Snacka om att avleda på fel sätt. Tänk att behöva gå upp och bada varje natt. Jag känner en kille som måste blåsa på sin son med hårfön varje natt. Blåsa honon i ansiktet för att det gör hans lilla kille lugn. För att han gjorde det när inget annat hjälpte.
Äntligen sov Alfred, iallafall 4 timmar i sträck. Då var det såklart dags att bli gravid igen."







Kommentarer
Postat av: finalinafina ♥

det är en av de bästa böckerna jag läst! Åh. gripande är bara förnamnet!

2010-06-07 @ 16:35:25
URL: http://finalinafina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0