Riktig promenad, och många fördommar

Jag har ont i mitt ass!
Vi har varit ute och gått i 2 timmar Ace och jag, och det känns i skinkorna kan jag säga.
Vädret är helt underbart! Stålande sol och nästan vindstilla, någon liiten bris kommer det ibland bara.

Har passat på under hela promenaden att träna honom i att gå fint, och inte dra i kopplet. Det är inte kul att han gör det nu när det är isgata på många ställen.
Som hjälp har jag en nosgrimma på honom. Det fungerade jättebra!
Köpte den i morse. Till en början, de första 10 minuterna tyckte han att den var lite obekväm och stannade och skulle ta av den med tassen. Men när jag gav honom godis och beröm när han var duktig glömde han tillslut att den var obehaglig och traskade på så fint så =)
Varje gånga han drog i kopplet sa jag "Nej!" till honom, vände mig och gick åt andra hållet, vände mig igen och gick åt det hållet vi skulle, gav beröm hela tiden han inte drog i kopplet, och så höll vi på. Lite kämpigt att vända hela tiden =) men övning ger väll resultat säger de. När vi var på väg hem var han så duktig att han mestandels gick fot med mig hela tiden. Han är duktig och lättlärd våran kille =)
Vill tillägga att en nosgrimma är ingenting hunden lider av. Det är ett dressyr redakap och målet är att jobba bort den helt och hållet. En nosgrimma är inte en munkorg! Och hunden kan öppna munnen som vanligt.

Folk har sånna enorma fördommar mot denna rasen. Alla tror att han är en pitbull! Men nej det är han INTE, Han är en Staffordshire bullterrier, en familjehund. Kallad Nannydog i england. Den enda rasen som har inskrivet i sin rasstandard att den är familjekär osv.
Mötte en man med en liten vit tuss i ett flexikoppel. Han glodde, virade in hunden och stod o glodde tills jag försvunnit. Han trodde säkert att lilla snälla Ace skulle äta upp hans golvmopp =)
Många tror också att nosgrimman är en munkorg. Så Stackars Ace såg väll extra skräckinjagande ut =)

Lägger till ett par bilder nedan. Den första är Ace, den andra är en pitbull. Jag tycker inte att de är lika varandra! Pitbullen ser elak ut, det gör inte staffen!






Fatta att en staffe och en pitbull inte är av samma slag.
Dessutom. . . . Så i de fallen som någon hund skadar en människa så är det i många fall en vanlig Golden Retriver  ;-) Tänk på det ni 



Kommentarer
Postat av: Helena

Vad roligt att det går så bra med Ace! :) Han är ju så himla fin!

2010-03-16 @ 14:08:06
Postat av: Lindah

Vad fin han är eran Ace.

2010-03-16 @ 14:24:02
URL: http://www.grodfamiljen.se
Postat av: Jennifer

Jättefin hund! Har velat ha en engelsk staff sen jag var liten, nu har jag en liten "råtta" istället men en dag hoppas jag att jag får skaffat mig en staff, för de är verkligen vackra och underbara hundar! :)

2010-03-18 @ 12:02:19
URL: http://houseofyaya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0